Slik søker du barnehageplass

Du kan søke om plass hele året, men 1. mars er søknadsfrist til hovedopptaket.

Slik søker du barnehageplass

  • For å søke barnehageplass bruker du vår barnehageportal:

    Søk barnehageplass

    • Du må registrere en søknad for hvert barn.
    • Du må prioritere valg av barnehager
    • Du trenger personnummer til barnet det søkes om plass for, samt til foreldrene.  Dersom barnet mangler norsk personnummer, ta kontakt for å registrere søknad. 
    • Har du takket nei til plass og venteliste, må du sende inn ny søknad innen fristen for hovedopptaket dersom du ønsker plass ved neste hovedopptak og oppstart i august.  

Søknadsfrist og hovedopptak

Du kan søke om plass hele året, men 1. mars er søknadsfrist til hovedopptaket.  Da blir plassene som blir ledige i august tildelt Dersom du har søkt innen denne fristen, utløser dette rettigheter når det gjelder lovbestemt plass. Bjerkreim kommune praktiserer samordna opptak - det vil si at den kommunale og private barnehagen har felles opptak for søknader som er mottatt til hovedopptaket.  

Hvem har rett til plass i hovedopptaket?

  • Barn som fyllet ett år innen utgangen av november inneværende år, og søker innen opptaksfristen 1. mars samme år, har lovfesta rett til barnehageplass.
  • Søknader som kommer inn etter fristen til hovedopptaket, blir vurdert ut fra ledig kapasitet og pedagogisk bemanning i den enkelte barnehage.  
  • Barnet beholder tildelt plass til skolestart.  Det trenger kun å søkes om plass dersom dere ønsker endringer, eller det er en ny søknad.  

Før du sender søknaden

Før du sender søknaden vil vi gjerne at du leser barnehagens vedtekter, som gir nyttig informasjon om barnehagen.

Vedtektene for Røysekatten barnehage (PDF, 185 kB)

Storafjellet barnehage har egne vedtekter på sin nettside. 

Hva skjer videre etter at jeg har søkt?

  • Søknaden blir registreret i kommunen sitt fagsystem, og du får en bekreftelse på e-post på at søknaden er mottatt. 
  • Ved hovedopptaket blir alle søknadene behandlet i samordnet opptak.  Det sendes tildelingsbrev i løpet av mars måned. 
  • Svarfrist for om tilbudet blir tatt imot er 8 dager.  Manglende svar innen fristen kan føre til at du mister plassen, og den tildeles videre til andre dersom det er venteliste.  Ved løpende opptak gis tilbud om plass ved ledig kapasitet.  
  • Hvis du takker ja til tilbud om plass som ikke er ditt 1. prioritetsønske, kan du velge å stå på venteliste til 1. valget.  Det samme gjelder om du takker nei til 2. og 3. prioritetsønsker. 

Klagerett

Du har rett til å klage og/ eller be om skriftlig begrunnelse dersom du verken får ditt første eller andre ønske oppfylt i hovedopptaket.  Klagen skal være skriftlig, og kan sendes på e-post eller pr. post.  

Olinn Herikstad
Rådgiver oppvekst
E-post
Telefon 51 20 11 05