Bjerkreim best i landet

Bjerkreim kan skryte av å være kommunen i landet med minst jord som ligger brakk.

Landbrukssjef Gerd Engelsgjerd - Klikk for stort bilde

Ifølge tall fra NIBIO (Norsk institutt for bioøkonomi) er det samlede jordbruksarealet i kommunen vår 62 753 dekar. Av dette er det 829 dekar som ikke er i drift.

I realiteten er tallene enda bedre. Landbrukssjef i Bjerkreim kommune, Gerd Siqveland Engelsgjerd, forklarer til tidsskriftet Norsk Landbruk:

400 dekar

— Det reelle tallet er neppe høyere enn 400. Forskjellen mellom NIBIOs og våre tall skyldes nok at det er typiske sameieareal som ikke har egne gårds- og bruksnummer. Dette ordner vi når vi behandler søknadene om produksjonstilskudd, siden bøndene driver denne jorda og søker om tilskudd for den.

Ifølge landbrukssjefen er noe av arealet som er ute av drift, regulert og inngjerdet fordi det er nedslagsfelt for drikkevannskilde.

180 aktive bønder

Hovedspørsmålet er hva som er grunnen til at så pass lite jordbruksareal ikke er i drift i vår kommune.

Landbrukssjefen poengterer at det er rundt 180 aktive bønder i kommunen som søker om produksjonstilskudd, og at det er aktive gårdsbruk i alle grendene i kommunen. I beitesesongen er det cirka 47 000 sauer, lam og geiter, og rundt 5 300 storfe, på beite i kommunen.

Landbrukssjef Gerd Engelsgjerd - Klikk for stort bilde

— Det er mange melkekyr, storfe og sau i kommunen, og bøndene trenger arealene til grovfôr og beiting. Når noen slutter, er det som oftest andre bønder som ønsker å leie mer areal. Dessuten formidler vi til eierne av gårdsbrukene at det er et krav om driveplikt. Vi gir også tips dersom noen er på jakt etter leietakere, forklarer Gerd Siqveland Engelsgjerd.