Fleire tilfeller av kikhoste

Dersom det blir påvist smitte, er det viktig at pasient eller føresette saman med sin fastlege vurderer om det er familiemedlemmer eller andre nærkontaktar som bør få tilbod om vaksine eller antibiotika-behandling.

Spesielt gjeld dette uvaksinerte og barn under to år. Ein bør også  ha låg terskel for å ta prøve med tanke på kikhoste, dersom det er mistanke om slik smitte.

Når det gjeld tiltak for å redusera risiko for smitte av kikhoste i skular og barnehagar, skriv Folkehelseinstituttet:

“Ved kikhoste i barnehager og skoler. Ved behandling tidlig i sykdomsforløpet (første to uker etter symptomdebut) blir pasienten vanligvis smittefri 5 dager etter igangsatt behandling, og barn bør derfor holdes hjemme fra barnehage og skole i denne perioden. Ved behandling senere i sykdomsforløpet vil smittsomheten være betydelig mindre, og barn kan derfor gå i barnehage eller skole dagen etter igangsatt behandling. Friske nærkontakter som settes på profylaktisk behandling trenger ikke å være hjemme fra barnehage eller skole”.

Knut Vassbø
smittevernlege