Kolumbus justerer E90-rutene etter protestene

Ordfører Tone Vaule - Klikk for stort bilde

Ungdomsrådet har protestert kraftig mot at samferdselsutvalget i fylket har vedtatt å kutte to avganger som er veldig viktige for elever fra Bjerkreim som går på videregående skole nordover. Avgangene det er snakk om er E90-avgangen fra Bjerkreim til Sandnes klokka 06.52, og fra Sandnes til Bjerkreim 15.50. Meningen var å fjerne avgangene fra 1. april.

Formannskapet i kommunen støtter ungdommene, og ordfører Tone Vaule har hatt dialog med Kolumbus, som er Rogaland fylkeskommunes planlegger og leverandør av kollektivtjenester.

— Løsningen er ikke optimal, men bedre enn det første forslaget til rutekutt. Avgangen fra Sandnes klokka 15.50 blir beholdt, altså ikke skjøvet til 16.20 som forslaget var. Morgenavgangen blir litt tidligere enn i dag. 06.52-avgangen er fremdeles kuttet. Dagens avgang klokka 06.25 blir justert til 06.35. Årsaken til at avgangen ikke blir justert mer om morgenen, er at elever som går på Øksnevad skal komme i tide til skolen, forklarer Vaule.

Dalane-kommunene skal ha et møte med Kolumbus 26. februar. Dette møtet er for å diskutere endringer i kollektivtilbudet på lengre sikt.