Mathias, Jone og Emil åpnet grønnsakshagen

Mathias Stapnes (fra venstre, Jone Frøyland og Emil Bjerkreim) fikk æren av å offisielt åpne den nye grønnsakshagen til Røysekatten.

Tre gutter klipper snora for den nye den nye grønnsakshagen til Røysekatten. barnehage - Klikk for stort bilde

Jordbær, rips, stikkelsbær, rabarbra, plommer og epler. Røysekatten bidrar iallfall med sitt for å øke selvforsyningsgraden.

Mold og bark

Alle ungene i barnehagen har selvsagt vært med i hele anleggsprosessen. De har velvillig hjulpet til med å få ut mold og bark. De var heller ikke vanskelige å be når andre praktiske oppgaver måtte gjøres.

Styrer Inger Johanne Odland sier at barnehagen hadde planting som tema i mars og april. Etter det bestilte de plantekasser hos Uninor.

— En samtale med Kent Stian Bjerkreim i Bjerkreim Entreprenør AS ble starten på grønnsakshagen. De har levert grunnarbeid og inngjerding. Barn og voksne i barnehagen har vært med i det praktiske arbeidet med bark, mold, heller og planting. Vi har oppmerksomhet på FN sine bærekraftsmål, og da spesielt mål nummer 3 «god helse og livskvalitet» og nummer 12 «ansvarlig forbruk og produksjon» Disse målene følger vi videre i barnehageåret 2024/2025, forteller Odland.

Epletre i gave

Varaordfører Bente Gro Milwertz Slettebø hadde med seg et epletre  og en hilsen til barnehagen fra kommunen.

— Når vi åpner viktige ting i kommunen har vi på ordførerkjedet. Og dette er jammen viktig, for nå er også dere med på å lage mat, hilste varaordføreren.

Grønnsaker sto ikke på menyen etter åpningen, men verken unger eller voksne takket nei til is i junivarmen.